چندان بخورم شراب




چندان بخــــورم شــــــراب کـاین بـوی شــراب

آیـــــد ز تــراب چـــــون روم زیــــــر تـــراب


گر بر سر خــــــاک مـن رسد مخمــــــــــوری

از بوی شـــــراب من شــــــود مست و خراب



خـیام

چو زمانه می کند غمناکت




ای دل چـو زمــــانـه می‌ کنـد غـمـنــاکـت

نــاگـــه  بـــرود  ز تـــن  روان ِ پـــاکـت


بر سـبزه نشین و خوش بـزی روزی چنـد

زان پــیش که ســبزه بـردمــد از خــاکـت



خیام

ای خوبتر ز خوبی




ای خـوبتر ز خـوبی نـیکوتر از نـکویی

بـدخو چـرا شـدستی آخـر مـرا نـگویی


در نـکویی تـمامی در بـدخویی بغـایت

یارب چه چشم زخمست خوبیت را نکویی


گـه دوستی نمایی گـه دشمنی فـزایی

بـیگانۀ آشـنایی بـدخوی خـوبرویـی


گیرم که برگرفتی دست عنایت از مـن

هر ساعتی بخونم دست جفا چه شویی


جرمم نهی و گویی دارم هـزار دیگر

ای زودسیر دیرست تا تو بهانه‌ جویی



انوری

چنین خوب چرایی ؟




مـن ندانستم از اول کـه تـو بی مهر و وفـایی
عــهـد نابستن  از آن  بـه  که ببندی  و نـپـایی

دوستان عـیب کنندم که چرا دل به تـو دادم
باید اول به تو گفتن که چنین خوب چـرایی


ای که گفتی مـرو اندر پـی خوبان زمـانـه

مـا کجاییم در این بـحر تـفکر تـو کـجـایی


آن نه خالست و زنخدان و سر زلف پـریشان

کـه دل اهـل نظر بـرد کـه سـریست خـدایی


پـرده بردار که بیگانه خـود این روی نبیند

تـو بـزرگی و در آیینه کـوچک نـنـمـایی


حلقه بر در نتوانم زدن از دست رقـیبان

این تـوانم که بـیایم به مـحلت به گــدایی


عشق و درویشی و انگشت نمایی و ملامت

همه سـهـلست  تـحمـل نکنـم  بــار جــدایی


روز صحرا و سماعست و لب جوی و تماشا

در هـمه شهر دلی نیست کـه دیگر بـربــایی


گـفته بـودم چـو بیایی غـم دل با تـو بگویـم

چه بگویم که غم از دل برود چون تو بـیـایی


شمع را باید از این خانه به دربردن و کشتن

تا به هـمسایه نگوید کـه تـو در خـانـه مـایی


سـعدی آن نیست که هرگز ز کمندت بگریزد

که بدانست کـه دربند تو خوشتر ز رهـایی


خـلق گویند بـرو دل بـه هـوای دگـری ده

نکنـم خـاصه در ایــام اتـابک دو هــوایی


سـعدی

هان صبح هدی فرمود آغاز تنفس




هـان صُبح هُــدیٰ فرمود آغـاز تـنـفـس

روشن همه عالم شد زآفـاق و ز اَنـفـُس


ديـگرنـنـشـيند شـيخ بر مسـندِ تـزويـر

ديگر نـه شود مـسجد دُکــان تــقـدّس


بريده شود رشـتۀ تحت الحـنک از دم

نه شيخ بجا مانَد و نه  زرق و تـد لّـس


آزاد شـود دهــر زاوهــام و خـرافـات

آسوده شود خـلق ز تـخيـيـل و تـوسـوس


محکوم شود ظـلم بـبازوی مـسـاوات

معدوم شود جـهـل ز نيروی تَـفـرّس


گسترده شود در همه جا فـرش عـدالت

افـشانده شود در همه جـا تـخـم تـونـُـس


مرفوع شود حکم خلاف از همه آفـاق

تـبديل شود اصل تـبـايـن بـه تـجـانـُـس



طاهره قرةالعین


انفـُس  :   نفس ها ؛ جان ها

تحت الحنک  :  بخشی از  عمامه که پس از گذراندن از زیر چانه ، به دور سر می بندند.

زرق   :  ریا ؛ مکر ؛ دروغ

تدلـس  :  پوشاندن چیزی ؛ ریا

توسوس  :  وسوسه کردن یا وسوسه شدن

تفرس  :  با هوشیاری فهمیدن

تجانس : با هم بودن جنسیت ها ؛ در کنار هم بودن زن و مرد


این چه حرفیست ؟




ایـن چه حـرفیست که در عالم بالاست بـهـشـت ؟

هـر کجا وقت خـوش افـتـاد همانجاست بـهـشـت


دورخ  از تیــــرگی  بـخت  درون  تـــــو  بــود

گـردرون تـیــره نـباشد هـمه دنیــــاست بـهـشـت



صائب تبریزی

چراغی در افق





به پیش روی من تا چشم یاری میکند دریاست


چراغ ساحل آسودگی ها در افق پیداست


در این ساحل که من افتاده ام خاموش


غمم دریا دلم تنهاست


وجودم بسته در زنجیر خونین تعلق هاست


خروش موج با من می کند نجوا


که هر کس دل به دریا زد رهایی یافت


که هر کس دل به دریا زد رهایی یافت


مرا آن دل که بر دریا زنم نیست


ز پا این بند خونین برکنم نیست


امید آنکه جان خسته ام را


به آن نادیده ساحل افکنم نیست




فریدون مشیری